cropped-VFR6RSGY8XM5UKKmain_1e0b9eeaddbb21cb6994abfaff0ddc4b
ورق ام‌ دی اف HMR و ورق PVC فومیزه

ورق ام دی اف HMR جایگزین ورق پی وی سی؛ از دروغ تا واقعیت

ورق ام دی اف HMR نوعی از ورق‌های مهندسی شده است. MDF مخفف عبارت “Medium Density Fibreboard” به معنی تخته فیبر با چگالی (دانسیته، تراکم) متوسط است که نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود. ورق MDF از تجزیه فیبرها و تکه‌های خورد شده چوب توسط دفیبراتور ساخته می‌شود. این تکه‌های کوچک چوب مرتب و یک دست شده و سپس با موادی چون موم و رزین، چسب و یا هر نوع ماده اتصال‌دهنده دیگر  ترکیب می‌شود و سپس تحت دمای 240 سانتی‌گراد و فشار بالا صفحات ام دی اف تشکیل می‌شود. میزان سختی ورق توسط نوع خورده چوب‌ها و ماده اتصال دهنده استفاده شده تعیین می‌شود. از این رو تخته فیبر با چگالی پایین، “ particle board” یا ورق نئوپان نامیده می‌شود و تخته چوب متراکم یا با تراکم بالا “high density fibreboard” با عنوان “ اچ دی اف – HDF” یا “تخته سخت – Hardboard ” شناخته می‌شود.

ورق ام‌دی‌اف و یا نوع سست‌تر آن یا همان نئوپان و نوع سخت‌ترش اچ‌دی‌اف از خواصی مانند چوب برخوردارند با این تفاوت که شکل ورقه شده با ضخامت‌های مختلف و بدون گره بودن آن کار با آن را به شدت ساده کرده است. اما این محصول معایب چوب را نیز به ارث برده است و در برابر رطوبت و موریانه و حشرات موذی آسیب‌پذیر است.

ام دی اف ضد آب مغز سبز یا اچ ام آر چیست؟

ورق ام دی اف HMR نوع خاصی از تخته فیبر با چگالی متوسط (MDF) است که در ساخت آن از رزین، موم و چسب‌های ضد آب و از مواد افزودنی دیگر استفاده شده است که موجب مقاومت بیشتر این محصول در برابر عوامل مخرب محیطی مانند آب و رطوبت می‌شود. در واقع مهمترین تفاوت ام دی اف HMR یا ام دی اف مغز سبز  با ام دی اف معمولی مقاومت آن در برابر رطوبت است. تفاوت دیگر آن همانطور که از اسمش پیداست رنگ سبز مغز ورق است که علت آن استفاده از نوع خاص چسب یا رزین است.

کاربرد ورق اچ ام آر نیز همانند ورق ام دی اف است با این تفاوت که این محصول به دلیل جذب آب کمتر، طول عمر بیشتری در مناطق مرطوب دارد. اما گاهی به اشتباه این محصول، یک محصول ضد آب تصور می‌شود که می‌تواند جایگزین ورق پی وی سی باشد. اما از آنجا که ورق PVC از ماده پلیمری پی وی سی ساخخته شده است ذاتا ضد آب است و این دو محصول تفاوت بسیاری در جذب آب و ماندگاری در محیط مرطوب دارند. از طرفی به دلیل نوع ماده اولیه و حالت فوم شده پی وی سی این محصول از وزن سبک‌تری برخوردار است.

 

______________________________________________

در ادامه بخوانید:  مقایسه ویژگی‌ها و کاربردهای ورق MDF و ورق PVC فومیزه

______________________________________________

 

در زیر مقایسه موردی از ورق ام دی اف ضد آب مغز سبز یا اچ ام آر در مقابل محصولات مشابه آورده شده است تا جایگاه این محصول جدید را در این بازار بهتر بشناسیم.

 

ورق ام دی اف HMR

مقایسه ورق ام‌ دی اف HMR و ورق PVC فومیزه

  • ورق HMR نسبت به ورق ام دی اف معمولی و ورق فومیزه قوی‌تر و متراکم‌تر است و از استحکام، دوام و مقاومت مکانیکی بالاتری برخوردار است.
  • ورق ام دی اف HMR نسبت به ورق MDF مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد اما ورق PVC به طور صد در صد ضد آب است.
  • ورق PVC در ضخامت‌های مختلف از 3میل تا 22 میل تولید و به بازار عرضه می‌‍شود. اما ورق HMR تنها با ضخامت 16 میل در دسترس است.
  • به دلیل دانسیته بالاتر و استفاده از رزین پیچ خوری ورق MDF کمی بهتر و محکم‌تر از ورق پی وی سی یا فومیزه است.
  • ورق PVC، ورق HMR و ورق MDF قابلیت روکش‌دار شدن را داشته و به دلیل داشتن سطح صاف نیازی به بتونه‌کاری و رنگ آمیزی ندارد.
  • قیمت ورق اچ ام آر از ورق‌های ضد آب مثل پلای وود کمتر اما نسبت به ورق پی وی سی بیشتر است.
  • ورق MDF معمولی و ورق مغز سبز HMR یک محصول سازگار با محیط زیست محصوب می‌شود زیرا از ضایعات چوب و مواد بازیافتی چوب تهیه می‌شود.
  • ورق پی وی سی نیز به دلیل ماهیت پلاستیکی خود یک محصول دوست‌دار طبیعت محسوب می‌شود زیرا برای ساخت آن هیچ درختی قطع نشده و کاملا قابل بازیافت است.
  • ورق ام دی اف مغز سبز تنها با روکش سفید صابونی به بازار عرضه می‌شود؛ اما ورق MDF و ورق PVC از تنوع بالای روکش بهره می‌یرند.
  • ورق اچ ام آر نسبت به سایر ورق‌های ضد آب مثل پی وی سی و یا پلای وود وزن سنگین‌تری دارد.
  • ورق ام دی اف HMR در زمان طولانی در اثر مجاورت با آب و رطوبت ضخامت آن زیاد شده و باد می‌کند هرچند این تورم به حالت اولیه برمی‌گردد و این محصول ضد آب است اما در اثر مجاورت زیاد با آب و روطوبت بالا آسیب پذیر است.
  • ورق HMR نیز مانند ورق MDF از خود گازهای سمی‌ای چون فرمالدهید منتشر می‌کند اما ورق PVC برای سلامتی انسان خطری ندارد.
  • HMR اگر با مواد بازدارنده آتش آمیخته نشود به راحتی آتش می‌گیرد. بنابراین بهتر است در محیط‌های با حرارت بسیار زیاد استفاده نشود. اما ورق پی وی سی به دلیل خاصیت خود خاموش شوندگی خود در مقابل آتش و حریق مقاوم است.
  • ورق PVC نسبت به ورق ام دی اف معمولی و ورق ام دی اف HMR وزن سبک‌تری دارد.

همانطور که اشاره کردیم مقاومت ورق ام دی اف ضد آب HMR یا ورق ام دی اف مغز سبز نسبت به ورق ام دی اف در برابر رطوبت و آب افزایش داشته اما این افزایش مقاومت به معنی ضد آب بودن این محصول نیست و نمی‌تواند جایگزینی برای ورق پی وی سی فومیزه باشد که به طور کامل ضد آب است. به طور مثال استفاده از ورق HMR در محیط‌های مرطوبی همچون سرویس بهداشتی و حمام اشتباه است زیرا این محصول در اثر مجاورت با آب و رطوبت در زمان طولانی ضخامت آن زیاد شده و اصطلاحا کمی باد می‌کند هرچند این تورم به حالت اولیه برمی‌گردد اما به طور کل این محصول در اثر مجاورت زیاد با آب و رطوبت بالا آسیب‌پذیر است.

از طرفی وزن سبک و قیمت کمتر ورق پی وی سی نیز موجب می‌شود تا استفاده از این ورق‌ها در کاربردهای نزدیک ورق پی وی سی توجیه پذیر نباشد. اما می‌توان برای ساخت کابینت آشپزخانه در محیط‌های شرجی و مرطوب از ورق HMR استفاده شود تا طول عمر کابینت افزایش یابد.

برای اطلاع از قیمت، مشاوره و خرید ورق فومیزه پی وی سی با واحد فروش یونیفوم با شماره 02142407400 (10 خط) تماس بگیرید.

برچسب ها
مطالب مرتبط

خروجی نهایی طرح خود را با چند کلیک مشاهده کنید.

cbimage
cbimage
See the final output of your design with a few clicks.
cbimage
Посмотрите окончательный результат вашего дизайна с помощью нескольких щелчков мыши.