cropped-VFR6RSGY8XM5UKKmain_1e0b9eeaddbb21cb6994abfaff0ddc4b
راهکارهای رفع هرزشدگی پیچ در ورق پی وی سی

راهکارهای رفع هرزشدگی پیچ در ورق پی وی سی

هرزشدگی پیچ در هنگام نصب اتصالات دردسر بزرگی است که در کارگاه‌های کابینت‌سازی و کابین روشویی سازی بسیار رایج است. این مشکل سبب میشود تا اتصالات به خوبی درجای خود قرار نگیرند و درب کابینت به درستی رگلاژ نشود. این مشکل ممکن است به مرور باعث باز شدن اتصالات و جدا شدن درنیز شود.

از آنجا که ورق فومیزه پی وی سی دارای ساختاری فوم مانند و متخلخل است؛ بیشتر از چوب و MDF با مشکل هرزشدگی جای پیچ روبه‌رو است. این مساله با استفاده از ورق‌های فومیزه بی کیفیت و با دانسیته کم بیشتر نیز می‌شود. زیرا ساختار مغز این ورق‌ها دارای حفره‌های بیشتر و بزرگتر است و محل اتصالات با بستن پیچ به راحتی هرز شده و رزوه‌های پیچ به درستی در مغز ورق نمی‌شیند. از طرفی احتمال وجود مک در ورق‌های بی‌کیفیت بیشتر است. اصطلاح مک به حفره‌های بزرگ هوایی اطلاق می‌شود که در حین تولید ورق در مغز ورق ایجاد می‌شود. وجود این حفره‌های بزرگ می‌تواند در حین انجام عملیات برش یا نصب پیچ مشکلاتی را ایجاد کند.

جدای از علت هرز شدن پیچ در ورق پی وی سی راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد که به دو دسته راهکارهای پیشگیرانه و راه حل‌هایی برای رفع مشکل هرزشدگی تقسیم می‌شود.

 

رفع هرزشدن پیچ در ورق پی وی سی فومیزه

روش‌های جلوگیری از هرزشدگی پیچ در ورق PVC

  • استفاده از ورق پی وی سی با کیفیت و تراکم و دانسیته بالا

همانطور که گفتیم مهمترین مساله برای جلوگیری از ایجاد این مشکل استفاده از ورق‌های فومیزه با کیفیت و با دانسیته بالاست. برای این کار مطمئن شوید که از برندهای شناخته شده و با کیفیت بازار استفاده می‌کنید.

  • استفاده از پیچ و رول پلاک مناسب ورق پی وی سی

یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری از هرزشدگی پیچ استفاده از پیچ مناسب ورق فومیزه پی وی سی است. پیچ مناسب ورق PVC پیچ‌هایی با طول مناسب و با رزوه‌های بزرگ است که به خوبی در مغز متخلخل ورق پی وی سی محکم شود. برای اتصال یراق‌آلات پیچ‌های 1.5 سانتیمتری و برای اتصال دو قطعه با هم پیچ‌های 5 تا 8 سانتیمتری مناسب است. می‌توان در کنار استفاده از پیچ مناسب از رول پلاک مناسب با پیچ نیز استفاده کرد که باعث می‌شود تا پیچ به خوبی در جای خود محکم شود و دچار هرزشدگی نشود.

جلوگیری از هرز شدن پیچ
جلوگیری از هرز شدن پیچ
  • بستن پیچ با کمی زاویه

یکی درگر از روش‌های جلوگیری از ایجاد هرزشدگی بستن پیچ با زاویه‌ای غیر از 90 درجه است.  این کار به قدرت بیشتری برای بستن پیچ احتیاج دارد اما در این روش بستن پیچ توسط زاویه کنترل می‌شود و پیچ محکم‌تر از حالت معمول در جای خود قرار می‌گیرد.

  • استتفاده از دریل با قدرت و سرعت کم

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از هرز شدن پیچ  استفاده کردن از دریل با سرعت کم است.  بسیاری از دریل پیچ گوشتی شارژی‌ها قابلیت تنظیم سرعت را دارند. هرچه سرعت دریل و یا پیچ گوشتی کمتر باشد، گشتاور بالاتر است. این ویژگی کمک ی‌کند تا سرعت و قدرت را متناسب با متریال و کارکرد تنظیم کنید. به عنوان مثال برای ایجاد سوراخ تنظیمات دریل را روی سرعت بالا قرار دهید و برای بستن پیچ آن را روی سرعت‌های کمتر تنظیم کنید. حتی می‌توانید برای بستن پیچ بر روی ورق‌هایی که احتمال هرز شدن بیشتری دارند از دریل یا پیچ کوشتی شارژی استفاده نکنید و پیچ را به صورت دستی ببندید

  • استفاده نکردن از مته و خزینه

روش دیگر بستن پیچ بدون استفاده از مته و خزینه است. در این روش پیچ را به صورت مستقیم در جای مورد نظر محکم می‌کنیم. گرچه بستن پیچ بدون ایجاد سوراخ قبلی کمی سخت‌تر است اما برای این کار می‌توانید از پیچ‌های خودران استفاده کنید. پیچ‌های اتوماتیک یا خودران پیچ‌هایی هستند که طراحی نوک بسیار خاصی دارند.. این پیچ‌ها نیاز به سوراخ اولیه ندارند. این پیچ‌ها به آسانی و بدون ایجاد آسیب دیدگی و یا شکستگی در سطح مورد انتظار فرو می‌روند. این پیچ‌ها حتی هنگامی که به بخش های انتهای سطح مورد نظر می‌رسند؛ موجب شکستگی و یا تغییر در ساختار خود نمی‌شوند.

استتفاده از دریل با قدرت و سرعت کم
استتفاده از دریل با قدرت و سرعت کم و سفت نکردن بیش از حد پیچ
  • سفت نکردن بیش از حد پیچ

یکی از محمترین نکات برای جلوگیری از هرز شدن پیچ اجتناب از سفت کردن بیش از اندازه پیچ است. پیچ از یک نقطه نسبی تا رسیدن به نقطه تسلیم بسته می‌شود و فشار بیشتر تنها موجب هرز شدن پیچ خواهد شد. پس به این نکته دقت کنید که هم در هنگام استفاده از دریل پیچ‌گوشتی و هم در هنگام بستن دستی پیچ را بیش از حد سفت نکنید.

  • استفاده از چسب 123

در نهایت آخرین روشی که می‌توانید برای جلوگیری از هرز شدن پیچ در ورق پی وی سی  انجام دهید استفاده از چسب 123 است. برای این کار ابتدا بحفره پیچ را از چسب پر کرده یا پیچ را به چسب آغشته می‌کنید و بعد از بستن پیچ با استفاده از اسپری چسب را در جای خود محکم می‌کنیم.

  • گرم کردن پیچ

ورق پی وی سی فومیزه از ماده پلیمری PVC تشکیل شده است و نوعی پلاستیک گرما ذوب محسوب می‌شود. به همین دلیل یکی از روش‌های جلوگیری از هرز شدن استفاده از پیچ گرم شده است. برای این کار ابتدا به کمک مته سوراخی کوچکتر از اندازه پیچ ایجاد کیرده و پیچ گرم شده را در آن قسمت می‌بندیم. گرما باعث تغییر شکل دیواره حفره می‌شود و پیچ در جای خود ثابت می‌ماند.

 

رفع مشکل هرزشدن پیچ در ورق PVC
رفع مشکل هرزشدن پیچ در ورق PVC

 

روش‌های رفع مشکل هرزشدن پیچ در ورق PVC

  • استفاده از چسب 123

استفاده از چسب 123 جز برای پیشگری برای رفع این مشکل نیز کاربرد دارد. برای این کار به روش قبل داخل حفره را با چسب پر کرده و بعد از بستن چسب با استفاده از اسپری پیچ را درجای خود محکم می‌کنیم.

  • پر کردن سوراخ با استفاده از چسب آکواریوم و چسب چوب

در صورت در دسترس نبودن چسب 123 می‌توانید از چسب آکواریوم یا چسب چوب  نیز استفاده کنید. برای این کار نیز سوراخ را با چسب پر کرده و قبل از خشک شدن پیچ را در جای خود محکم کنید.

  • استفاده از پیچ بلندتر و با رزوه های درشت‌تر

از آنجا که دلیل هرز شدن پیچ این است که جای پیچ بزرگ‌‌تر از سایز پیچ است و رزوه‌های پیچ به درستی در مغز ورق جای نمی‌گیرد. به همین دلیل برای حل این مشکل می‌توانید از پیچ بزرگتر و بلندتر استفاده کنید. البته این روش دائمی نیست و امکان هرزشدن مجدد پیچ وجود دارد.

  • استفاده از خار واسط گرم شده

در این روش از یک خار واسط استفاده می‌شود. قبل از استفاده ابتدا خار را حرارت می‎دهیم تا خار به طور کامل به مغز ورق فرو رود. بعد از این کار پیچ را مجدد در جای خود محکم می‌کنیم.

  • پر کردن سوراخ و بستن پیچ جدید

در این روش سوراخ را  به کمک چسب و پودر فومیزه یا نوارهای نازک پی وی سی پر می‌کنیم و بعد از خشک شدن چسب مجدد پیچ را در جای خود می‌بندیم.

 

در این مقاله به روش‌های مختلف مقابله با هرزشدگی پیچ در ورق پی وی سی اشاره کردیم. برخی از این اقدامات مربوط به پیشگیری و برخی دیگر راه‌هایی برای حل این مشکل است. انتخاب شیوه حل این مساله به موارد بسیاری وابسته است و می‌توانید با تجربه و سعی و خطا بهترین روش را انتخاب کنید. اما مهمترین مساله استفاده از ورق فومیزه با کیفیت است. یکی از بهترین ورق‌های پی وی سی موجود در بازار ورق فومیزه پی وی سی یونیفوم است. این ورق از تراکم و دانسیته بالا برخوردار است و پیچ خوری بالایی دارد.

مطالب مرتبط

خروجی نهایی طرح خود را با چند کلیک مشاهده کنید.

cbimage
cbimage
See the final output of your design with a few clicks.
cbimage
Посмотрите окончательный результат вашего дизайна с помощью нескольких щелчков мыши.