cropped-VFR6RSGY8XM5UKKmain_1e0b9eeaddbb21cb6994abfaff0ddc4b
انواع ریل کشویی کابینت و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

انواع ریل کشویی کابینت و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

کابینت‌ها و کمدها جز جدایی نشدنی زندگی امروزه هستند. کابینت‌ها را در انواع مختلف از کابینت آشپزخانه تا کمد و کابینت‌های دفاتر کار و ادارات و یا کابینت‌های روشویی داخل سرویس‌های بهداشتی می‌بینیم. کابینت مانند هر وسیله‌ی دیگری از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها کشو است. به طور کلی می‌توان گفت کشو یک جعبه روباز است که برای باز و بسته شدن به دو ریل موازی یا مکانیسمی نظیر آن مجهز شده است. دسترسی به محتوات آن با جلو کشیدن کشو قابل انجام است.

امروزه این مکانیزم باز و بسته شدن به کمک ریل‌ها انجام می‌شود که انواع گوناگون دارد. انواع ریل کشویی به بازار عرضه می‌شود تا علاوه بر سهولت در حرکت کشوی کابینتی، صدای ایجاد شده در هنگام حرکت کشو را نیز تا حد امکان کاهش دهد. اما در گذشته حرکت کشو به کمک زهوارهای چوبی شکل میگرفت. روی بدنه جانبی کشو شیارهایی ایجاد می شد که زهوار چوبی بر روی این شیارها سوار می شد و حرکتی شبیه به ریل انجام می‌گرفت.

فهرست این مقاله

انواع ریل کشویی

ریل کشو ساده یا غلتکی

ریل کشو ساچمه‌ای یا تلسکوپی

ریل کشویی تاندم

ریل کشو تاندم باکس

ریل کشویی لگرا

ریل کشویی سوپرمارکتی

انواع روش های نصب ریـل کشو

ریل هم مانند لولا یکی از دسته یراق الاتی است که نقشی اساسی در کاربردی کردن وسایل منزل دارد. ریل‌ها انواع مختلفی دارند که انتخاب نوع مناسب ان بسته به کارایی، وزنی که باید تحمل کنند و محل جای‌گیری و نصب متفاوت است. انواع ریل‌ها با برندهای مختلف و در اندازه‌های گوناگون در بازار موجودند. به طور کلی می‌توان ریل‌ها را در پنج دسته مختلف دسته‌بندی کرد.

در ادامه بخوانید: انواع لولا کابینت و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

انواع ریل کشویی کابینت

  • ریل کشو ساده یا غلتکی

ریل غلتکی یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین انواع ریل کابینت است. این ریل‌های ساده صرفا از دو قرقره و دو نوار فلزی تشکیل می‌شوند که از جنس آهن بوده و به دلیل رنگ کوره‌ای سفیدی که روی آن‌‌ها را پوشانده با نام ریل سفید هم شناخته می‌شوند.. این ریل‌ها تحمل وزن کمی (حداکثر تا 15 کیلوگرم) دارند و نصب آنها آسان است. ریل قلتکی کابینت دارای دو قسمت است که یک قسمت از آن به بدنه کابینت و قسمت دیگر به زیر بدنه کشو نصب می‌شود.

نحوه حرکت ریل ساده از طریق قرقره‌ها و چرخ‌های موجود در آن انجام می‌شود. بلبرینگ‌های متصل به قطعه متحرک که سوار بر شیارهای ریل هستند مانند چرخ موجب حرکت آسان قطعه متحرک بر روی ریل می شوند.

ریل غاتکی نسبت به ریل‌های دیگر قیمت کمتری دارد. عرض این ریل‌ها حدودا دو سانتی متر و به طول 30 تا 50 سانت در بازار عرضه می‌شوند.

ریل کشو غلتکی یا ساده
ریل کشو غلتکی یا ساده
  • ریل کشو ساچمه‌ای یا تلسکوپی

امروزه در صنعت کابینت سازی ریل کشو ساچمه‌ای یا تلسکوپی یا ریل ترمزدار پرکاربردترین نوع ریل است. ریل کابینت ساچمه‌ای معمولا از ورق‌های آهنی با ضخامت بالا ساخته شده و استحکام بالا و دوام خوبی دارد. در ریل‌های تلسکوپی به ‌جای غلتک، از ضامن‌هایی در اندازه و اشکال مختلف استفاده شده است. به دلیل وجود همین ضامن‌ها، کشوها نیز به ‌راحتی از جای خود در نمی‌آیند. مکانیزم حرکتی این نوع ریل توسط دو نوار فلزی و ساچمه‌های داخلی نوارها ممکن می‌شود. در ریل های ساچمه‌ای ضامنی داخل ریل تعبیه شده که از خارج شدن کامل کشو از داخل کار جلوگیری می‌کند. برای خارج کردن کامل کشو از محوطه آن کافی است ضامن‌های ریل را به بالا و یا پایین حرکت دهیم تا کشو آزاد گردد.

می‌توان این ریل‌‌ها را به دو نوع سه تکه و دو تکه تقسیم‌بندی کرد. ریل دو تکه در کشوهایی با عمق کم و نیاز به تحمل وزن پایین کاربرد دارد. اما ریل‌های ساچمه‌ای سه تکه می‌توانند در عمق و ابعاد مختلف استفاده شوند‌ و تحمل وزن بالاتری دارند. کشوهای دارای ریل ساچمه‌ای سه تیکه در هنگام بسته شدن و در انتهای مسیر خود اندکی توقف کرده و با کمک ریل آرام آرام به طرف داخل هدایت میشود. به همین علت به این ریل، ریل ترمزدار هم می‌گویند.

دسته‌بندی دیگری که می‌توان برای این نوع ریل‌ها در نظر گرفتاز لحاظ نوع بسته شدن کشو است. با این دیدگاه ریل‌های ساچمه‌ای در سه نوع ساده، آرام بند و فشاری دسته بندی ‌می‌شوند.

  • ریل ساچمه‌ای ساده که از دو نوار فلزی و ساچمه‌های داخلی نوارها تشکیل شده است که به کمک ضامن‌هایی از خارج شدن کامل کشو از کمد جلوگیری می‌کند.
  • ریل ساچمه ای ترمز دار یا ریل آرام‌بند دارای پمپ‌هایی در انتهای خود د است که چند سانت پیش از بسته شدن کامل کشو سرعت بسته شدن آن را کاهش می دهد و از ایجاد صدای بسته شدن کشو جلوگیری می‌کند.
  • ریل های ساچمه ای تیپان یا فشاری از حرکت بسیار روانی نیز برخوردارند و چون فشاری یا مگنتی هستند، بدون نیاز به دستگیره قابل استفاده هستند.

ریل ساچمه‌ای در دو نوع پهن و باریک و با طول 20 تا 100 سانتی متری در بازار موجود است که با توجه به عمق کشو و میزان نیاز تحمل بار کشو (تا 75 کیلوگرم) می‌توانید ریل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به طور کلی می‌توان گفت ریل‌های ساچمه‌ای در مقایسه با ریل غلتکی، راحت‌تر حرکت می‌کنند و قابلیت باز شدن بیشتری دارند، بنابراین کارایی آن‌ها هم بیش‌تر است. این ریل‌ها از قیمت مناسبی برخوردار بوده و به همین دلیل پر کاربردترین نوع ریل کشو است.

ریل کشو ساچمه‌ای یا تلسکوپی
ریل کشو ساچمه‌ای یا تلسکوپی
  • ریل کشویی تاندم

نو ع دیگر ریل‌های کشویی ریل‌های کشویی تاندم هستند که به ریل کشو سنگین نیز معروف است. مکانیزم استفاده شده در ریل‌های تاندم پمپ می‌باشد. این ریل‌ها تحمل وزن بالایی دارند. همه ریل‌های تاندم به سیستم آرام‌بند مجهز هستند. سیستم آرام بند یعنی با هر شدتی که کشو بسته شود ریل تاندم سرعت آن را به صورت اتوماتیک تنظیم می‌کند.

همان‌طور که گفتیم ریل تاندم از سیستم عملکرد بسیار پیچیده‌تری نسبت به ریل‌های دیگر برخوردار است و در دو نوع موجود است. در برخی از این نوع ریل‌ها، کشو به صورت کامل باز می‌شود و در برخی دیگر اینطور نیست. ریل‌های تاندم طراحی مدرنی دارند و از ویژگی‌های شاخص این نوع ریل‌ها یه سیستم مکانیکی TIP ON مجهز است که امکان باز کردن کشو با اشاره‌ای کوچک را ممکن می‌کند با اعمال یک فشار کوچک مکانیزم تیپانی عمل کرده و کشو را به بیرون پرتاب می کند. این ریل‌ها از مقاومت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به نسبت ریل‌های ساچمه‌ای گران‌تر هستند.

سازنده‌های کابینت مدرن برای افزایش کیفیت کابینت های خود از ریل تاندم اشتفاده می‌کنند. ریل‌های تاندم برای هر نوع درب و کشویی قابل استفاده است و از دیگر مزایای آن می‌توان به بی صدا بودن، نصب آسان، شکل و قالب زیبا، سهولت در حرکت اشاره کرد.

سیستم ریل کشویی کابینت و کمد تاندم به ‌هم ‌پیوسته و سر هم بوده و همین امر نیز باعث کم‌صدا و مخفی بودن آن می‌شود. طراحی باریک و براق، تهیه شده با موادی بسیار کیفیت از خصوصیات طراحی ریل تاندم است. ریل تاندم صاف و براق بوده و در عین مقاومت بالا بسیار باریک هستند و پهنای آن ها به حدود 12.8 میلی متر می رسد. همه اجزا کاملا با هم هماهنگ شده است و هارمونی زیبایی دارد. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد ریل‌های تاندم نصب آسان و راحت آن است.

با انتخاب ریل تاندم باکس محدودیتی در رابطه با ابعاد کشو نخواهیم داشت. زیرا ریل تاندوم باکس به صورت یکی از بخش های کشو نصب می‌شود. به عبارت دیگر در هنگام ساخت کشو ابتدا قسمت جلو، کف و انتهای آن را آماده کرده سپس بدنه ریل را در دوسوی کشو قرار می‌دهیم. پس انواع ریل تاندوم را می‌توان بر روی کشوهایی با یونیت یا عرض متفاوت (از یونیت 30 تا 70 سانت) نصب کرد.

این ریل نیز زیر شاخه‌‎های مختلفی تقسیم می‌شود که به شکل مختصر به معرفی آنها هم می‌پردازیم.

ریل‌های کشویی تاندم
ریل‌های کشویی تاندم
  • ریل کشو تاندم باکس

ریل کشو و کمد تاندم باکس یکی از انواع ریل‌های تاندم است و به شما این امکان را می‌دهد تا در کابینت‌های خود، کشوهای بیشتری را تعبیه کنید. اگر ریل کشو کمد لباس شما مجیک باکس باشد، از فضای موجود استفاده بهتری می‌شود. تاندم باکس که از دو ریل تاندم و یک بدنة فلزی یا شیشه‌ای تشکیل شده، با نام ریل بدنه دار نیز شناخته می‌شود. از این رو اگر در یک فضای محدود تمایل به استفاده از دراور دارید، بهتر است برای ریل کشو دراور از تاندم باکس استفاده کنید. این ریل ها هم به صورت دیواره فلزی و هم به صورت دیواره شیشه ای و شیشه LED نوری قابل نصب و استفاده هستند. ریل های تاندم باکس LED دار یونی هوپر دارای سنسور هستند که به محض باز شدن کشو نور LED بدنه ریل هم روشن می شود.

نوع دیگر ریل‌های تاندم باکس، ریل‌های تاندم باکس برقی یا اصطلاحا servo drive بلوم دارای قابلیت موتوردار شدن و باز و بسته شدن برقی و خودکار هستند. ریل های مکانیزم برقی از جدید ترین تکنولوژی روز دنیا بهره می برند به همین علت از قیمت نسبتا بالاتری برخوردار هستند. علاوه بر این ها ریل های تاندم باکس قابل نصب در یونیت های زیرسینک و کابینت کنج را هم دارند.

ریل کشو و کمد تاندم باکس
ریل کشو و کمد تاندم باکس
  • ریل کشویی لگرا

ریل لگرا آخرین و مدرن‌ترین ریل کشو عرضه شده در بازار است که در سه ارتفاع کوتاه متوسط و بلند موجود می‌باشد. تاچ ریل‌های لگرا قوی‌تر از بقیه ریل‌هاست و با یک لمس ظریف باز می‌شود. ریل لگرا دارای طراحی زیبا و ظریف است. همچنین نصب ریل لگرا ساده و آسان است. جنس این ریل‌ها از فولاد مقاوم ساخته می‌شوند و ضد لک و ضد زنگ نیز هستند. حرکت‌ ریل‌های لگرا نیز بسیار نرم و روان می‌باشد.

  • ریل کشویی سوپرمارکتی

ریل‌های سوپری یکی دیگر از انواع ریل‌ها هستند. این ریل‌ها برای ساخت کشوهای کابینت به شکل سوپر مارکت و مخفی به کار می‌روند. ریل سوپر مارکتی دارای دو نوع دیواره کوتاه و بلند هستند. همچنین تحمل وزن بالای این ریل‌ها و ظاهر فوق العاده شیک و مدرن آن‌ها باعث شده تا این محصول طرفداران پر شماری داشته باشد. ریل کشو سوپری در واقع جایگزینی عالی برای اکسسوری و سبدهای سوپرمارکتی است. ضمنا این ریل‌ها هم به صورت دیواره فلزی و هم به صورت دیواره شیشه‌ای قابل نصب و استفاده هستند.

انواع ریل کشویی
انواع ریل کشویی

انواع روش های نصب ریـل کشو

ریـل کشو به سه روش جانبی، مرکزی و زیرین نصب می‌شود که هر کدام دارای کاربرد و فوایدی است.

  • روش جانبی: نصب ریـل به روش جانبی به این صورت است که ریـل های کشو را از پهلو به کشو نصب می کنیم. این نوع نصب نسبت به انواع دیگر روش ها از استحکام و روانی بالاتری برخوردار است و بیشتر کابینت کاران کشو را به این روش نصب می کنند. ریـل کشو که به صورت جانبی نصب می شود کمک می کند تا کشو تا انتها از جا بیرون بیاید و دید وسیعی به ما می دهد و می توان از اکثر وسایل داخل کشو به راحتی استفاده کرد.
  • روش مرکزی : نصب ریـل کشو به روش مرکزی نوع دیگری از انواع نصب است که یک عدد ریـل را از زیر کشو و در قسمت وسط کشو نصب می کنند. کسانی که می خواهند از ریـل کمتری در کشو استفاده شود از این نوع نصب انتخاب می کنند. این نوع ریل عموما برای کشوهای سبک باید نصب شود.
  • نصب زیرین : مدل نصب زیرین مدل دیگری است که برای آنکه ریـل کشو در معرض دید قرار نگیرد ولی قدرت تحمل وزن بالایی نیز داشته باشد استفاده می شود. در این مدل نصب ریـل های کشو را به کناره های کشو از زیر آن نصب می کنند. این ریل برای تحمل وزن متوسط کاربرد دارد.

امروزه کابینت‌ها و کمدها از متریال‌های مختلفی از جمله فلز، چوب، MDF، نئوپان، ورق فومیزه پی وی سی و … ساخته می‌شوند که استفاده از ام دی اف و ورق پی وی سی رایج‌تر است. انواع ریل‌های معرفی شده و یراق‌آلات دیگری که برای ساخت کابینت و کمد استفاده می‌شوند برای هر دو متریال یکسان است. پس می‌توان برای ساخت کابینت زیر سینک و کابین روشویی که از مهمترین کاربردهای ورق فومیزه پی‌وی‌سی است نیز با توجه به کاربرد و وزن قابل تحمل مورد نیاز، از ریل مناسب استفاده کرد. فقط بهتر است توجه کنید که برای این نوع کابینت‌ها بهتر است از ریل‌های باکیفیت از جنس استیل استفاده شود تا به مرور زمان در مجاورت آب و رطوبت دچار زنگ زدگی و شکستگی نشوند.

مطالب مرتبط

خروجی نهایی طرح خود را با چند کلیک مشاهده کنید.

cbimage
cbimage
See the final output of your design with a few clicks.
cbimage
Посмотрите окончательный результат вашего дизайна с помощью нескольких щелчков мыши.